SEO (Search Engine Optimization), відома як пошукова оптимізація, - це комплексний розвиток і просування веб-сайту з метою досягнення високих позицій у результатах пошукових систем (SERP) за певними запитами. Основна мета SEO полягає у збільшенні потоку відвідувачів на сайт із подальшим збільшенням доходів.
Що вища позиція сайту в результатах пошуку, то більше користувачів охоче переходить на нього. Саме тому значний вплив на успішне просування мають такі етапи:
- Підвищення відповідності сторінок запитам користувачів, тобто їхня релевантність.
- Оптимізація структури та змісту сайту.
- Посилення комерційних аспектів.
- Забезпечення валідності коду веб-сторінок.
- Активний вплив на зовнішні чинники, що формують важливість ресурсу.
Конкретні правила оптимізації встановлюються пошуковими системами. Кожна з них застосовує і регулярно оновлює свої алгоритми ранжування, які складаються з різноманітних факторів. Ці алгоритми є конфіденційними, проте експерти володіють інформацією про ключові фактори, що впливають на ранжування. Впливаючи на ці фактори, можна значно поліпшити позиції сайту за ключовими запитами в результатах пошукової видачі.
Крім того, поведінка користувачів, зручність інтерфейсу і швидкість завантаження сайту відіграють важливу роль в успішному просуванні. У міру розвитку і ускладнення алгоритмів пошукових систем, значення перерахованих вище факторів постійно зростає, роблячи пошукову видачу більш якісною. Сама суть роботи пошукових систем полягає в наданні найбільш корисної та актуальної інформації у відповідь на запити користувачів. Отже, власникам сайтів варто прагнути до публікації контенту, що зацікавлює їхню цільову аудиторію.
Важливо враховувати, що те, що сьогодні дає ефективні результати, не обов'язково буде таким завтра. Сервіси та алгоритми безперервно еволюціонують, змінюючись разом із підходами до оптимізації.
Історія розвитку SEO
Зародження
Концепція SEO виникла в період становлення і розвитку пошукових систем, приходячи разом із ними в середині 1990-х років.
У ті часи пошукові машини працювали на базі простого принципу: вони оцінювали ресурси виходячи з наявності певних слів у тексті веб-сторінки.
Період до 1998 року ознаменувався так званим "спамом ключовими словами". Результати пошуку значною мірою залежали від наявності певних словосполучень, і сторінки зі змістом на кшталт "Продаж кросівок у _назва міста_" займали верхні позиції. У результаті, якість пошукової видачі була далекою від ідеалу, і більшою мірою складалася зі спаму і невідповідного контенту.
Період / час посилань
У 1998 році Google зробив революцію в галузі SEO, ініціювавши початок епохи посилальної значущості. Цей пошуковий сервіс впровадив алгоритм ранжирування сторінок за посиланнями, відомий як PageRank. Цей алгоритм оцінює важливість сторінки, враховуючи кількість і якість посилань, що вказують на неї. Що більше посилань на конкретну сторінку, то вища її значимість. А 1999 року компанія Яндекс оголосила про впровадження власного індексу цитування, який використовували для впорядкування Яндекс.Каталогу. Індекс цитування служить для оцінки авторитетності веб-ресурсів на основі якісної характеристики посилань з інших інтернет-ресурсів.
Ера Матрикснет
У 2009 році настала наступна важлива віха - інтеграція алгоритмів машинного навчання в роботу пошукових систем.
Один із видатних алгоритмів машинного навчання, розроблений командою Яндекса, отримав назву "Матрикснет". З його допомогою формується система ранжування всередині пошукового движка цієї компанії. Важливо зазначити, що фактично формування цієї ранжувальної формули виконується автоматично машиною. Саме тому починаючи з 2009 року, для ефективної роботи в галузі SEO потрібні глибокі знання і безпосередня участь у трудомісткому процесі.
Період відмови від посилань
2012 рік став початком переходу до безсилочного періоду в розвитку SEO. Пошукові системи розпочали рішучу боротьбу з маніпуляціями посиланнями. У квітні 2012 року компанія Google запускає алгоритм під назвою "Пінгвін".
Цей алгоритм призначений для виявлення і блокування веб-ресурсів, які використовували неякісні посилання, створені веб-майстрами з метою штучно впливати на свої позиції в результатах пошуку.
Слідом за цим, у березні 2014 року пошуковик Яндекс ухвалює рішення припинити врахування посилального фактора під час ранжування комерційних запитів.
А в травні 2015 року Яндекс вводить алгоритм під назвою "Мінусинськ", який періодично виявляє веб-ресурси, що зловживають практикою купівлі посилань, і обмежує їх у процесі ранжирування.
Таким чином, стратегія просування з використанням виключно купівлі посилань втратила свою ефективність у зв'язку з жорсткими заходами, прийнятими пошуковими системами.
Сучасне SEO
До календарного 2016 року експерти остаточно підтвердили, що ефективне просування веб-сайту можливе лише шляхом його постійного розвитку. Єдиним правильним підходом стало систематичне вдосконалення сервісу, контенту та дизайну, що означає вкладення в зручність і оригінальність ресурсу.
Оптимізація сайту: принципи роботи SEO
Пошукові системи безперервно прагнуть підвищити якість своєї видачі, тому ефективне просування веб-ресурсу вимагає комплексного підходу. Цей підхід охоплює роботу з технічною стороною сайту, значущістю контенту, зручністю використання, юзабіліті, адаптованістю до різних пристроїв і залученням природних посилань.
Роботи з оптимізації сайту можна розділити на дві основні категорії: внутрішню і зовнішню оптимізацію.
Внутрішня оптимізація
Заходи внутрішньої оптимізації спрямовані на поліпшення самого сайту і мають прямий вплив на його позиції в пошуковій видачі. Ці дії включають у себе:
- Формування семантичного ядра - відбір ключових слів, які будуть використовуватися для просування ресурсу.
- Удосконалення внутрішньої структури сайту (ЧПУ, файли Robots.txt, створення карти сайту).
- Виправлення технічних помилок (усунення дублів сторінок, виправлення битих посилань, оптимізація швидкості завантаження сторінок).
- Постійне вдосконалення юзабіліті сайту (зручність використання для користувачів).
- Підвищення релевантності сторінок (зробити сторінки більш відповідними запитам користувачів).
- Оптимізація зображень.
- Реалізація внутрішньої перелінковки.
Внутрішня оптимізація є найбільш трудомістким завданням і її слід проводити систематично. Саме внутрішню оптимізацію слід розглядати як важливий фактор успіху вашого проєкту.
Важливо, щоб ваш сайт був якісним, швидким, зручним для користувачів і повноцінно надавав цікаву для вас інформацію, залучаючи тим самим відвідувачів.
Зовнішня оптимізація
Зовнішня оптимізація являє собою стратегію зі збільшення посилальної активності, тобто отримання посилань на свій сайт з інших інтернет-ресурсів.
З посиленням заходів пошукових систем щодо боротьби з небажаними посиланнями, однією з головних складнощів стає відбір надійних донорських веб-сайтів. Найвигідніші результати досягаються за наявності посилань з авторитетних і тематично релевантних майданчиків, які не піддаються спаму.
Під час зовнішньої оптимізації формується список потенційних "донорів", розробляються тексти для посилань і забезпечується відповідне оточення навколо них, після чого вони розміщуються.
- Для органічного і якісного нарощування посилальної маси слід використовувати методи, що відповідають нормам і правилам, наприклад:Регулярне публікування актуальної інформації та цікавих матеріалів, що сприяють обміну серед користувачів.
- Реєстрація в пошукових системах і каталогах.
- Взаємний обмін посиланнями з популярними і надійними ресурсами.
- Публікація прес-релізів.
- Активна участь у форумах і блогах.
Крім цього, під час оптимізації також важливо провести аналіз конкурентів: він сприяє визначенню того, що необхідно вдосконалити на вашому сайті для його подальшого зростання.
Варіанти оптимізації
SEO-фахівці зазвичай класифікують методи оптимізації як білі, сірі та чорні залежно від того, чи відповідають вони правилам пошукових систем. Усі ці методи включають у себе використання різних прийомів, які прямо або побічно впливають на роботу пошукових роботів.
- Біла оптимізація означає роботу над веб-ресурсом без застосування заборонених офіційно методів просування, які могли б вплинути на алгоритми пошуку.
- Про сірі методи зазвичай говорять менше, ніж про заборонені, але їх використання може викликати підозру в штучному збільшенні популярності. Деякі пошукові системи можуть обмежити покази таких сайтів.
- До чорної оптимізації належать методи, що порушують правила. Використання таких методів надзвичайно ризиковано через можливість потрапляння під санкції пошукових систем.
Кожен метод просування веб-сайту передбачає застосування прийомів, які безпосередньо або побічно впливають на роботу пошукових роботів. Однак "білі" оптимізатори та маркетологи не порушують правил. Вони дотримуються рекомендацій пошукових систем, що стосуються створення якісних сайтів та їхньої оптимізації. Доступ до цієї інформації надається в Довідковому центрі Google Search Console.
Порядок відображення сторінок у результатах пошуку
Ранжування в пошукових системах являє собою впорядкування веб-сайтів у результатах пошукової видачі. Цей процес ґрунтується на безлічі чинників ранжування, які можуть бути класифіковані за різними критеріями.
Залежно від характеру факторів виділяють такі напрямки:
- Технічні: пов'язані з базовою функціональністю сайту й обробкою коду (швидкість завантаження, налаштування файлів robots.txt і sitemap.xml, адаптація під різні пристрої, справне функціонування кнопок і форм, запобігання дублюванню сторінок).
- Текстові: стосуються змісту і якості контенту на сайті.
- Поведінкові: оцінюють дії користувачів на сайті (час перебування, глибина перегляду сторінок, відмови).
- Комерційні: впливають на довіру користувачів до покупок (різноманітність товарів, умови оплати і доставки, докладні описи і фотографії товарів).
- Посилальні: відображають якість і кількість зовнішніх і внутрішніх посилань.
У рамках іншої класифікації фактори ранжування можна розділити на:
- Внутрішні: ті, які прямо пов'язані з самим сайтом і перебувають під повним контролем його власника - від хостингу і домену до вибору колірної гами і шрифтів.
- Зовнішні: пов'язані з іншими веб-ресурсами та оточенням сайту - зовнішні посилання і тексти якорів, наявність карток в онлайн-довідниках і картах.
Різновиди тарифних планів для просування сайту
- Фіксована вартість. Перед укладенням угоди між агентством і клієнтом визначається фіксована сума для просування веб-сайту. Ця сума залишається незмінною і буде оплачуватися замовником підряднику щомісяця, незалежно від досягнутих результатів.
- Просування за позиціями. У рамках цього тарифного плану починається робота з просування сайту зі створення семантичного ядра. Спеціаліст з оптимізації формує список пошукових запитів, що відповідають тематиці сайту. Саме за цими запитами сайт просуватиметься в результатах пошуку на платформах Яндекс і Google. Клієнт має можливість вибрати найбільш важливі для нього запити, щоб акцентувати зусилля з просування на тих, що відповідають його бізнес-цілям. За проведення робіт клієнт сплачує щомісячну абонентську плату, а також бонус за досягнуті результати.
- SEO за трафіком. Подібно до попереднього варіанту, на стадії початку проєкту оптимізатор складає актуальне семантичне ядро. Однак у цьому разі бонус виплачується не за досягнення певних позицій у пошуковій видачі, а за збільшення цільового трафіку - кількості відвідувань від зацікавлених користувачів, які цікавляться покупками або послугами.
- Оплата за цільові дії. Цей тип тарифу передбачає бонуси за конверсійні або передконверсійні дії, як-от заповнення контактних форм, кліки на кнопку дзвінка, додавання товарів у кошик тощо. Цей варіант ідеально підходить, якщо сайт має точну статистику про кроки в процесі замовлення.
Порівняння - SEO та контекстна реклама
Для просування веб-сайтів і збільшення його відвідуваності існує безліч підходів, таких як контекстно-медійна реклама, використання соціальних мереж, PR-активності та крауд-маркетинг. Вибір певного методу залежить від характеру проєкту, цілей і фінансових можливостей власника. Однак основною стратегією просування, як і раніше, залишається SEO.
Традиційно, пошукове просування вважається найбільш надійним і перспективним методом. У процесі роботи над сайтом він стає більш різнобічним і поліпшується. При досягненні високої позиції за популярними ключовими словами, сайт залучає постійний потік нових відвідувачів. Органічний трафік, як показує практика, зазвичай має високу конверсію. І вкладені кошти обов'язково окупляться.
Давайте порівняємо SEO з його основним конкурентом - контекстною рекламою (PPC).
Пошукова оптимізація (SEO)
- Результати видно з деякою затримкою в часі
- Кількість залученого трафіку не залежить від обсягу бюджету
- Внесення змін вимагає часу для прояву ефекту
- Довгостроковий вплив, органічний трафік продовжує надходити навіть після завершення оптимізації
- Природний спектр пошукових запитів, що розширюється без необхідності збільшення витрат на просування
- Відсутність гарантованої стабільності позицій за запитами
Контекстна реклама (PPC)
- Негайний ефект
- Оплата за кліки
- Здатність швидко внести зміни в рекламну кампанію
- Припинення рекламної кампанії тягне за собою припинення потоку клієнтів
- Приріст кількості запитів, на які спрямована реклама, може збільшувати витрати
- Фіксовані позиції оголошень
Фактично, SEO та PPC націлені на вирішення різноманітних завдань. Разом їхнє використання призводить до синергетичного ефекту: поліпшення видимості завдяки поведінковим факторам, оперативне протистояння негативним інформаційним впливам і управління репутацією, можливість перевіряти зміни, виявлення найбільш перспективних ключових слів для конверсії, пом'якшення сезонних коливань продажів та інші позитивні аспекти. Зрештою, оптимізація для пошукових систем виступає в ролі основного методу залучення цільової аудиторії, в той час як всі інші підходи слугують допоміжними і другорядними.
SEO-інструменти
В умовах сильної конкуренції та складності ринку просування неможливо обійтися без використання програм і сервісів, які виступають у ролі помічників. Серед найбільш популярних інструментів можна виділити такі:
- Screaming Frog SEO Spider: Цей краулер проводить повне сканування сайту і допомагає під час технічних SEO аудитів. Аналогічна безкоштовна альтернатива з обмеженими функціями - SiteAnalyzer.
- Serpstat: Платний багатофункціональний сервіс для моніторингу позицій, аналізу зворотних посилань, ключових фраз, аудиту сайту та аналізу конкурентів.
- Ahrefs.com: Цей сервіс використовується для аудиту посилальної маси, а також для аналізу сайтів-конкурентів і ключових слів, що приводять органічний трафік на ресурс.
- SEOWORK: Онлайн-платформа для web аналітики та моніторингу результатів просування сайтів. Вона об'єднує безліч функцій для перевірки різних показників ефективності сайту і дозволяє збирати дані в один звіт.
Сервіси для вебмайстрів від пошукової системи Google:
Висновок
SEO залишається ключовим методом для залучення трафіку на сайт, починаючи з моменту появи пошукових систем. Уже з 1997 року, з початку розвитку SEO, почали з'являтися твердження про його зникнення. Однак на кожному етапі свого розвитку цей метод залучення відвідувачів на сайт адаптувався до нових алгоритмів ранжування, фільтрів і факторів. Пошукова оптимізація залишатиметься актуальною, оскільки люди продовжують шукати інформацію в інтернеті.
Якщо у вас є бажання, ви можете самостійно заглибитися у вивчення правил пошукових систем та інтернет-маркетингу. Стежити за останніми новинами і тенденціями галузі, постійно розширювати свої знання. Можна знайти SEO-курси. Однак, якщо у вас немає часу на це, можна знайти сервіс, агенство або людину і делегувати цей процес. Інша справа, наскільки це доцільно і який результат буде, тут уже роздуми за межами цієї статті. Як варіант, варто розглянути пошук висококласних SEO фахівців на найбільшій в Україні біржі пошуку виконавців.
Щоб знайти надійного виконавця й успішно реалізувати поставлені завдання, зробив добірку корисних статей, які можуть допомогти:
- Як правильно узгоджувати умови проєкту з фрилансером
- 8 порад для старту на фрилансі
- Як вибрати виконавця на фрилансі
- Чому фриланс стає дедалі популярнішим в Україні — дослідження Freelancehunt
- Як замовнику безпечно працювати на фрилансі
Додатковий матеріал по темі: